Inhoud Jaarprogramma Voor Onderwijs
Krijg volledige ondersteuning bij een gedegen plan om geldstress onder jongeren te verminderen en leg de persoonlijke financiële basis die ze anders moeten missen.
5 Fasen van Jaarprogramma De Geldreis
Afstemming
We stemmen samen af hoe jullie missie en visie in ons strategisch plan verwerkt kan worden. Op basis daarvan wordt pakkende content over geldmanagement gemaakt om de jongeren te informeren.
Enthousiasmeren
We informeren docenten in de sessie "In gesprek over geld" over het belang van financiële vitaliteit en bespreken het lespakket. Zij worden de ambassadeurs van dit geldprogramma.
Kick-off
Docenten, studeten en ouders maken kennis met De Geldreis methode en we gaan in op het jaarprogramma. Wat heb je nodig? Wat kun je verwachten? Wat levert het op?
Online Lessen
Online lessen worden gepland via Teams. Men kan op school of thuis deelnemen. Fysieke vragen en vragen in de chat worden beantwoord. De docent faciliteert.
1 op 1 gesprek
Afhankelijk van de afspraak met de schoolorganisatie kan een student een individueel gesprek aanvragen om zijn/haar persoonlijke financiële situatie te verhelderen en verbeteren.
Wat je Per fase kan verwachten
Afstemming
De beste aanpak om de Geldreis uit te rollen is niet voor iedere onderwijsinstelling hetzelfde. Wat zijn de huidige omstandigheden van de opleiding? Hoe kan hierin het beste gecommuniceerd worden? Dit zijn zaken waarin wij een adviserende rol hebben en samen met jullie over beslissen om tot een gedegen plan van aanpak te komen.
Motivatie Enthousiasme
Door van docenten ambassadeurs te maken, krijg je een sterk fundament om De Geldreis lessen te laten slagen. Dit doen we door de sessie 'In gesprek over geld' met hen te doorlopen. Dit werkt motiverend en enthousiasmerend vanwege de herkenning en de praktische tips. Op hun beurt kunnen zij studenten ondersteunen en intrinsiek motiveren. Het lespakket wordt aangeboden zodat zij goed kunnen faciliteren, zonder er veel werk van te hebben.
Kick-off
Samen met de directie of projectgroep organiseren we een officiële kick-off voor docenten, studenten en ouders. Dit zorgt voor duidelijke herkenning van de ingeslagen koers. Wat kan je verwachten? Wat levert het op? Hoe kan je meedoen? We willen het taboe om over geld te praten doorbreken waardoor eenvoudig kennis over het leven met geld met elkaar gedeeld wordt en vragen gesteld durven worden.
Online lessen
Online lessen op basis van de bewezen Geldreis Methode: Verschillende live online thema's voor alle leerlingen binnen de onderwijs organisatie laat hen kennismaken met financiële gezondheid.
De inzichten en handvatten die men krijgt zijn helder en eenvoudig. Het uiteindelijke resultaat zal zijn: Vaardigheden onder de knie krijgen en financieel gezonde keuzes kunnen maken.
Men kan via Teams op school of thuis deelnemen. Fysieke vragen en vragen in de chat worden beantwoord. De docent faciliteert.
Met het bijbehorende werkboek wordt concreet met geldzaken aan de slag gegaan en financiële rust gecreëerd. Wie hierin verder wil met individuele coaching kan zich daarvoor opgeven.
1 op 1 gesprek
Afhankelijk van de afspraak met de schoolorganisatie kan een student een individueel gesprek aanvragen om zijn/haar persoonlijke financiële situatie te verhelderen en verbeteren.
Deze gesprekken worden altijd gevoerd met financiële professionals.
Docenten druk? Wij ontzorgen
We merken dat veel docenten het lastig vinden om naast hun reguliere werkzaamheden ook nog 'even' een jaarprogramma financiële vitaliteit op poten te zetten. Dat is niet zo raar, er komt nogal wat kijken bij de organisatie en uitvoering.
Denk aan de verschillende communicatie kanalen, de content die hiervoor gemaakt moet worden, het organiseren van de variërende evenementen en ga zo maar door. En dan ook nog op een manier waardoor leerlingen daadwerkelijk resultaten gaan boeken.
Wij zijn hier specialist in. Daarom bieden wij hier volledige ondersteuning in. We weten wat wel en niet werkt en wat er moet gebeuren om mensen, van welke leeftijd dan ook, hun geld-taboe te laten doorbreken.
Thema's Geldreis Jaarprogramma
Hieronder vind je de thema's die in het jaarprogramma verwerkt kunnen worden. Voor ieder thema wordt de communicatie voor promotie volledig door ons aangeleverd. De thema's worden ondersteund door online en fysieke workshops en een online leeromgeving waarin alle leerstijlen aan bod komen.
Klik op de thema's om er meer over te ontdekken:
Bewustwording van hoe je thuis over geld hebt geleerd en wat je overtuigingen zijn. We leren overtuigingen over geld die je niet dienen om te zetten naar een positieve geldgedachte. Ook besteden we in deze les aandacht aan: Hoe geld een rol speelt in vriendschappen, liefdesrelaties en thuis. De geldscan brengt in kaart hoe je nu met geld leeft. Er is geen goed en geen fout. Het gaat er om wat jij belangrijk vindt.
Leerdoel van deze les:
De student krijgt inzicht in de oorsprong van zijn of haar geldgedrag door het verkennen van het persoonlijke geldverhaal en opvoedingspatronen. Je leert belemmerende overtuigingen over geld te herkennen en om te zetten naar helpende geldgedachten. Daarnaast onderzoekt de student de invloed van geld op relaties (zoals vriendschap, liefde en gezin) en brengt via de geldscan de huidige financiële situatie en omgang met geld in kaart.
Hoe sociale media, groepsdruk en impulsgedrag je geld wegsnoepen (inclusief microbetalingen, gamification en geldfraude). De student onderzoekt zijn of haar persoonlijke waarden en stelt een missie op, zodat je een helder intern kompas ontwikkelt voor jouw levensroute.
Op het schoolplein of via apps worden jongeren steeds vaker verleid tot kleine maar riskante geldhandelingen. Denk aan:
- Tikkies ‘voorschieten’ voor iets dat nooit terugbetaald wordt.
- Geldezels: “Mag ik even jouw rekening gebruiken?”
- Fake winacties of crypto-deals via klasgenoten of influencers. Deze vormen van fraude voelen als ‘onschuldige vriendendiensten’, maar kunnen grote gevolgen hebben.
Leerdoel van deze les:
De student leert hoe externe prikkels zoals sociale media, groepsdruk, digitale verleiding én misleiding onder leeftijdsgenoten invloed hebben op geldkeuzes. Door bewustwording van persoonlijke waarden en het formuleren van een eigen missie (missiestatement), ontwikkelt de student een financieel en levensgericht kompas dat helpt bij het herkennen van verleiding en manipulatie en bij het maken van keuzes die passen bij de eigen richting en doelen.
Hoe maak je keuzes vanuit overvloed en vertrouwen, ook als je nu weinig hebt? Je onderzoekt jouw talenten en interesses: Wat vind ik leuk? Waar ben ik goed in? Je leert hoe je op jezelf kunt vertrouwen om een fijn leven te leiden – ook financieel.
Leerdoel van deze les:
De deelnemer ontwikkelt inzicht in het verschil tussen leven vanuit schaarste en leven vanuit vertrouwen en overvloed. Door het ontdekken van persoonlijke talenten en passies versterkt de deelnemer het vertrouwen in eigen kunnen, wat bijdraagt aan het maken van positieve keuzes voor een vervullend leven, inclusief financieel welzijn.
Wat wil je later doen, waar wil je wonen, wat wil je hebben of ervaren? In deze les maak je jouw persoonlijke levensplan. Zonder duidelijk levensplan kun je immers niet bepalen hoeveel geld je nu, over een paar jaar of later nodig hebt. Je kijkt naar wat er nu al goed gaat en wat je graag zou willen veranderen in je leven. Hiervoor gebruiken we het Positieve Gezondheid-instrument van het IPH – een bewezen methode om je veranderwens concreet en inzichtelijk te maken.
Leerdoel van deze les:
De leerling krijgt inzicht in zijn of haar toekomstwensen op het gebied van wonen, werken, vrije tijd en welzijn. Door middel van het levensplan en het Positieve Gezondheid tool brengt de deelnemer in kaart wat er nu goed gaat en wat er anders mag. Op basis hiervan leert de leerling welke financiële middelen op korte en lange termijn nodig zijn om deze dromen en doelen te realiseren.
Je hebt helder wat je wilt veranderen in je leven. Dat kan direct te maken hebben met geld, maar soms is er eerst iets anders nodig om financiële rust en regie te kunnen krijgen. In deze les gebruiken we de methode van Tiny Habits om kleine, haalbare stappen te zetten richting jouw gewenste verandering. Door deze stapjes te koppelen aan bestaande routines, groeit jouw wens uit tot een gewoonte die wél vol te houden is.
Leerdoel van deze les:
De leerling leert hoe hij of zij een persoonlijke veranderwens vertaalt naar concrete, kleine acties met behulp van de Tiny Habits-methode. De leerling ontdekt welke gedragsverandering eerst nodig is om financiële doelen succesvol aan te pakken en leert hoe consistente herhaling leidt tot duurzame gewoonten die bijdragen aan een vitaal leven, met en zonder geldstress.
Op je 18e verandert er veel. Je mag een eigen bankrekening openen en beheren, alimentatie ontvangen op je eigen naam, zelfstandig autorijden (met rijbewijs), en zelfs onder voorwaarden je naam wijzigen. Kansen voor meer vrijheid – maar ook risico op gedoe als je zaken niet op orde hebt. In deze les brengen we structuur aan in alles wat met jouw geld en verantwoordelijkheden te maken heeft. Zo wordt volwassen worden niet overweldigend, maar overzichtelijk. Je leert hoe je jouw geldzaken handig op één plek kunt organiseren – voor rust, overzicht en grip op je leven.
Leerdoel van deze les:
De deelnemer krijgt inzicht in de financiële en juridische veranderingen die komen kijken bij het bereiken van de leeftijd van 18 jaar. De deelnemer leert hoe hij of zij meer regie kan nemen over eigen geldzaken door structuur aan te brengen en overzicht te houden. Dit vergroot de zelfstandigheid en voorkomt financiële chaos, zodat vrijheid daadwerkelijk als vrijheid voelt.
Budgetteren klinkt voor veel mensen als streng, ingewikkeld of saai. Maar dat hoeft helemaal niet! In deze les leer je hoe je overzicht krijgt over je inkomsten en uitgaven op een manier die bij jou past – of je nu houdt van lijstjes, liever werkt met apps of visueel inzicht nodig hebt.We laten verschillende tools en technieken zien: van digitale budget-apps tot ouderwetse enveloppenmethodes. Jij kiest wat werkt voor jou.
Daarnaast staan we stil bij gedrag en verleiding: hoe zorg je ervoor dat je je aan je eigen plan houdt, zonder dat je het gevoel hebt dat je iets mist? We koppelen je uitgaven aan je persoonlijke doelen, zodat je voelt waaróm je met je geld anders wilt omgaan. Zo wordt budgetteren geen beperking, maar een middel om je leven te organiseren op jouw voorwaarden.
Leerdoel van deze les:
De deelnemer leert hoe hij of zij overzicht kan creëren in persoonlijke inkomsten en uitgaven, en ontdekt welke budgetvorm het beste past bij de eigen leefstijl en voorkeuren. Door middel van praktische tools, slimme tips en persoonlijke motivatie leert de deelnemer hoe budgetteren niet alleen haalbaar, maar ook waardevol en motiverend wordt. Het resultaat: meer grip, minder geldstress en ruimte voor dingen die écht belangrijk zijn.
In deze les leer je hoe je jouw inkomsten kunt vergroten op een manier die bij je past én binnen de regels blijft. Of je nu studeert, werkt of beide doet: er zijn vaak meer mogelijkheden dan je denkt. We gaan aan de slag met:
- Inkomsten uit bijbaantjes: wat levert het op, wat mag je bijverdienen, en hoe combineer je werk met school of studie?
- Slim gebruik van studiefinanciering: waar heb je recht op, wat zijn de regels en valkuilen?
- Toeslagen en regelingen: van zorgtoeslag tot huurtoeslag – hoe weet je wat je kunt aanvragen en waar je op moet letten?
- Creatieve manieren om (bij) te verdienen, met aandacht voor belastingregels en risico’s
Het doel is niet alleen méér geld, maar ook slimmer omgaan met wat er binnenkomt, zodat je financiële ruimte en rust ervaart.
Leerdoel van deze les:
De leerling leert hoe hij of zij op een legale, verantwoorde en haalbare manier inkomsten kan vergroten via werk, studiefinanciering en toeslagen. De Leerling krijgt inzicht in rechten en plichten, ontdekt waar kansen liggen om slim bij te verdienen en leert hoe meer inkomsten bijdragen aan financiële zelfstandigheid en stabiliteit.
In deze les ontdek je hoe persoonlijke ontwikkeling en financiële groei met elkaar verbonden zijn. Zelfvertrouwen, overzicht en bewuste keuzes geven jou de regie over je leven én je geld. We gaan aan de slag met vragen als:Wat heb jij nodig om financieel sterk in je schoenen te staan? Wat wil je bereiken, en hoe kom je daar?
Je leert:
- Hoe je kunt sparen én je geld voor je kunt laten werken
- Hoe je inzicht krijgt in wat nodig, nuttig of aangenaam is – en hoe dit je helpt om bewuste keuzes te maken
- Hoe besparen en aflossen eigenlijk hetzelfde principe volgen als sparen: geld overhouden en slim inzetten
- Dat er twee krachtige knoppen zijn die jij kunt bedienen:
Sparen & besparen (geld vasthouden)
Groeien & investeren (geld laten groeien)
Met die knoppen maak je ruimte om te leven zoals jij dat wilt – nu én later.
Leerdoel van deze les:
De leerling leert hoe persoonlijke en financiële groei met elkaar verbonden zijn, en hoe je door bewuste keuzes meer grip krijgt op je geld. Door inzicht in bestedingspatronen, het toepassen van de nodig–nuttig–aangenaam-methode, en het begrijpen van de principes achter sparen, aflossen en investeren, ontwikkelt de deelnemer financiële veerkracht. Het resultaat: je staat financieel én persoonlijk sterk in je schoenen.
Aflossen, toekomst & zelfvertrouwen – hoe ga jij om met studieschuld?
Een studieschuld kan voelen als een last of juist als een investering in je toekomst. In deze les onderzoeken we beide kanten:
- Wat betekent studiefinanciering echt voor jouw toekomst?
- Hoe werkt het aflossen precies?
- Wat zijn de gevolgen voor bijvoorbeeld het kopen van een huis?
- Hoe voelt het om deze schuld te hebben? Word je er zekerder of juist onrustig van?
- En wat heb je nodig van DUO om grip en vertrouwen te houden?
We gaan aan de slag met jouw perspectief: Is dit een investering in jezelf, of voelt het als financiële druk?Wat kun je doen om stress te verminderen en overzicht te houden? Welke keuzes kun je nú maken om straks sterker te staan?
We laten je ook zien hoe je via DUO praktische informatie, betalingsopties en studietools kunt gebruiken om met meer zekerheid je eigen koers te varen.
Leerdoel van deze les:
De deelnemer krijgt inzicht in de werking, impact en aflosvoorwaarden van studiefinanciering, inclusief psychologische effecten zoals onzekerheid of vertrouwen. De deelnemer leert hoe hij of zij op een bewuste manier met de studieschuld kan omgaan als onderdeel van het persoonlijke geldplan. Daarnaast wordt gekeken naar wat nodig is vanuit DUO om regie en rust te behouden, zodat studiefinanciering voelt als een doordachte keuze in plaats van een last.
Van dromen naar doen – jouw routekaart voor het leven én je geld
In deze 2 afsluitende lessen breng je alles samen wat je hebt ontdekt, geleerd en gevoeld over geld, keuzes en toekomst. Je maakt jouw persoonlijke levensplan én geldplan, afgestemd op jouw waarden, doelen en levensroute.
Je leert dat een geldplan geen strak pad is, maar een flexibel kompas:
Soms verandert het leven plotseling. Je verliest je baan, je ouders gaan scheiden, je relatie stopt of je wordt ziek.Het leven kan pijn doen – maar als je voorbereid bent, hoef je naast de emotionele pijn geen geldstress te hebben.
Daarom werk je in deze lessen aan:
- Je geldplan als levend document: een plan dat meebeweegt met jouw leven
- Een geldafspraak met jezelf: elke maand een checkmoment, en één keer per jaar een persoonlijke “jaarvergadering”
- Het herkennen van risico’s en het inbouwen van buffers
- Jouw financiële veerkracht: hoe zorg je dat je ook bij tegenslag staande blijft?
- De koppeling tussen levenswensen en financiële keuzes: hoe houd je je doelen én je portemonnee in balans?
We brengen je volledige geldreis in kaart – en je rondt af met jouw unieke routekaart voor de toekomst.
Leerdoel van deze 2 lessen:
De leerling integreert de opgedane inzichten uit het hele programma tot een persoonlijk levensplan en flexibel geldplan. Alles georganiseerd op 1 plek. van schuld tot spaargeld van bezittingen tot verzekeringen inkomsten etc etc. nooit meer zoeken en eindelijk structuur. De leerling begrijpt dat financiële plannen kunnen veranderen door levensgebeurtenissen, en leert hoe hij of zij proactief met geld kan omgaan bij zowel meevallers als tegenslagen. Door periodiek reflectie- en actiemomenten in te bouwen (zoals maandelijkse checks en een jaarlijkse evaluatie), ontwikkelt de leerling financiële veerkracht en regie over de eigen toekomst.
Over de organisator Hilma Bosma
De Geldreis Methode is ontwikkeld door Hilma Bosma. In 2012 verloor ze haar geld, huis en bedrijf - en raakte in grote schulden. Toch lukte het haar om hier weer uit te komen en alles weer op te bouwen.
In 2021 bracht ze het boek ‘De Geldreis’ uit om anderen te helpen met de lessen die ze leerde.
Tijdens haar turbulente geldreis ontdekte ze dat een gezonde relatie met geld verder gaat dan budgetteren en besparen. Geldstress en rust over je financiën heeft met meer te maken. Het heeft grote invloed op je dagelijks leven en daarmee je werk- en levensgeluk.
Hilma runt een adviesbureau voor financiële gezondheid. Naast auteur is ze coach en trainer over dit onderwerp. Organisaties laten haar invliegen om medewerkers minder stress en meer werkgeluk te laten ervaren door middel van de Geldreis Methode. Ze wordt ingehuurd door organisaties als CNV, Ordina, Sappe en meer.